Korporacja Budowlana DORACO podpisała umowę z Portem Gdańsk na kompleksową modernizację Nabrzeża Wiślanego. Projekt ma na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych portu, poprawę bezpieczeństwa jego użytkowników i modernizację infrastruktury elektroenergetycznej oraz kolejowo-drogowej. Pozwoli to m.in. na obsługę w Porcie Wewnętrznym nowoczesnych statków o nośności do 100 tys. ton i maksymalnym zanurzeniu 10,6 m.
Koszt inwestycji, która ma być zakończona w drugim kwartale 2028 roku, wynosi 351 mln zł.
DORACO wykorzysta potencjał
Prezes zarządu Korporacji Budowlanej DORACO Angelika Cieślowska, po podpisaniu umowy, zwracała uwagę na fakt, że kontrakt pokazuje, iż polski zespół ekspertów jest gotowy do realizacji tak złożonej inwestycji hydrotechnicznej, która tłoczyć będzie do polskiego krwioobiegu nowe możliwości handlowe i logistyczne, a także pozytywnie wpłynie na bezpieczeństwo Polski.
– Inwestycje hydrotechniczne w polskich portach są nam szczególnie bliskie. Kontrakt na Nabrzeże Wiślane pozwoli w pełni wykorzystać potencjał ekspercki, który budujemy w DORACO w obszarze hydrotechniki od ponad 30 lat, a dodatkowo po raz kolejny podniesiemy nasze krajowe know-how w tym sektorze i damy pracę lokalnym podmiotom – stwierdziła.
Prezes zapewniła na koniec, że firma odda do użytku nabrzeże, które nie tylko skutecznie odpowie na dzisiejsze potrzeby, ale także wyznaczy kurs na przyszłość polskiej gospodarki morskiej w perspektywie kolejnych kilkudziesięciu lat.
Trzy etapy prac
Prace w Porcie Gdańsk podzielono na trzy etapy. Jak tłumaczy DORACO, pierwszy z nich, który rozpoczął się na początku lipca, będzie polegał na kompleksowej rozbudowie Nabrzeża Wiślanego o długości około 920 mb w celu zwiększenia tonażu statków zawijających do portu.
Po modernizacji Port Gdańsk będzie mógł obsługiwać dalekomorskie jednostki pływające o nośności 35 tys. i 100 tys. ton. Takie statki są zwykle wykorzystywane do transportu ładunków masowych, takich jak zboża, węgiel czy rudy mineralne. Ponadto DORACO wykona: nawierzchnię i oświetlenie nabrzeża, sieci wodociągowo-kanalizacyjne, montaż urządzeń odbojowych i cumowniczych o nośności 1000 kN, a także szyn poddźwigowych. Generalny wykonawca zadba również o wykonanie gniazd do zasilania żurawi przeładunkowych.
Kolejnym zadaniem będzie rzebudowa układu drogowo-kolejowego do obsługi transportu cukru przy Nabrzeżu Wiślanym przy ul. Chodackiego. Realizacja uniwersalnego terminalu portowego umożliwi rozładunek specjalistycznych kontenerów z cukrem przywożonych na platformach kolejowych, magazynowanie i przeładunek cukru oraz pakowanie go na terenie bazy, a następnie załadunek statków konwencjonalnych oraz jednostek specjalistycznych typu BIBO.
Ten etap inwestycji obejmie również budowę i montaż wyposażenia trafostacji, która zapewni odpowiednie zasilanie dla infrastruktury portowej oraz budowę, zaprogramowanie i uruchomienie wag portowych, gwarantujących precyzyjne pomiary i efektywność procesów logistycznych. Istotnym elementem robót będzie także budowa nowego układu kolejowego z przejazdami i elementami sterowania ruchem.
Ostatni etap prac obejmie natomiast przebudowę układu komunikacyjnego wraz z budową placu manewrowo-postojowego w rejonie skrzyżowania ulic Chodackiego, Handlowego i Starowiślnej. Celem tego zadnia jest poprawa bezpieczeństwa użytkowników portu i wydajności przeładunków poprzez dostosowanie parametrów ulic do wymagań technicznych, m.in. przewidywanych obciążeń. DORACO zbuduje również wartownię portową, przebuduje sieć gazową, a także opracuje i wdroży docelową organizację ruchu dla całego układu drogowo-kolejowego.
Wykonawca zadba ponadto o ciągłość działania portu i kwestie środowiskowe, a także zapewni sprawną realizację robót w podziale na etapy, gwarantując niezakłócony ciąg przeładunków oraz składowania materiałów na placach magazynowych w rejonie Nabrzeża Wiślanego.
Na etapie prac przygotowawczych DORACO również sprawdzi teren pod kątem występowania obiektów ferromagnetycznych, dzięki czemu zmitygowane zostanie ryzyko prowadzenia prac, a niewybuchy i niewypały z czasów II wojny światowej zostaną zlokalizowane, usunięte i zutylizowane. Całość inwestycji będzie również prowadzona pod nadzorem archeologicznym oraz zgodnie z decyzją środowiskową i najwyższymi standardami ochrony środowiska.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.